onsdag, maj 07, 2008

Penge og privat økonomi

- noget vi alle går op i men helst ikke taler med andre om. hvorfor al denne hemlighedskræmmeri? det er jo bare penge. noget vi alle ikke kan leve uden. hvorfor ikke dele vores erfaringer med hinanden?
Henrik og jeg er opdraget vedr. penge på 2 vidt forskellige måder. Henrik er opdraget til at spare op spare op spare op og dette har gjort at han sjovt nok har sparet penge op. han blev smidt på arbejdmarked som 10 årg hvor han brugte sommeren på at grave orm. jeg der imod fik lommepenge til jeg var 14. jeg fik 50 kr om ugen som troligt blev brugt på en ny CD. da jeg som 15 årig kom ud på arbejdmarked i Legoland fik jeg 600 kr om mdr. det var også der at jeg ikke længere ville have mor med ud og handle tøj så lige så snart at der trillede kroner på kontoen lige så hurtig forsvandt de igen. efter hånden som lønnen steg SUen tikkede ind steg forbruget. mad i kantinen, biografture i storbyen. og det var troligt at når vi nåde den 15. i hver mdr var der ca 10% af lønnen tilbage.
jeg flyttede hjemme fra og tendensen blev et problem for når man nåde den 20. var kontoen tom. så skal man leve af pasta og krydderboller.
nu er levestilen lagt om. mit fif som virkede for mig var at sætte ALLE indkommende penge direkte på opsparingen og så flytte et passende fast beløb over på hæve kontoen hver mdr. selv om indkomsten en mdr. skulle stige i forbindelse med feriepenge bonus skattepenge osv. så stiger forbruget ikke, det eneste der stiger er beløbet på opsparingen. jeg kunne i april mdr. prale af for første gang nogensinde at have en opsparing på mere end 10k. og det er siden 1. januar. nu er der gået sport i at spare penge og spare op. for det er sjovt at se tallene stige i værdi.
og hvad nu hvis man kan få pengene til at yngle? jeg vil når jeg har 25k indvistere nogen af dem! bare lidt...
kvindelige fifs til shopping turen. gå af gå gaden 2 gange. første gang kikker du alle butikker finder det du vil have og hænger tilbage. anden tur går du kun i de butikker du kan huske specifikt hvad du ville have alle andre går du forbi. så undgår du impulskøb. alt er vel overvejet.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...